آشنایی با هاست سایت و انواع سرور

آشنایی با هاست سایت و انواع سرورReviewed by balanian on Sep 29Rating: 5.0آشنایی با هاست سایت و انواع سرور

آشنایی با هاست سایت و انواع سرور

هاستِ سایت چیست؟ و با سرور چه تفاوتی دارد؟

آشنایی با هاست،

انواع آن شامل هاست های اشتراکی، دانلودی و رایگان و انواع سرور شامل سرورهای اختصاصی و VPS ها.

 

برای این که اطلاعات و اسناد و تصاویر شما را مخاطبانتان بتوانند ببینید نیازمند کامپیوترهایی هستیم که ۲۴ ساعت روشن باشند ، بی شک خود ما که این کار را نمی کنیم ! علاوه بر هزینه برق ممکن است خراب شودند یا … شرکت ها و موسسات که دارای تجهیزات قدرتمند هستند آن ها را در فضایی در داخل یا خارج از  کشور روشن نگاه می دارند و بخشی از آن را به شما اجاره می دهند …

 

هاست چیست؟

در انگلیسی هاست به معنای میزبان می باشد، در واقع هاست محلی می باشد که کد ها و منابع وبسایت بر روی آن قرار میگیرید که این فضا توسط دامنه نمایش داده می شود. برای مثال شما برای این که بخواهید در هر لحظه عکسی را در اینترنت نشان کاربران و یا دوستانتان دهید کامپیوتر شما همیشه باید روشن باشد ، این روشن ماندن موجب هزینه برق و در نتیجه کاهش عمر کامپیوتر خواهد شد و از طرفی، گاهی اوقات به منابع پردازشی و پهنای باندی نیاز خواهید داشت که با سیستم های عادی خانگی نمیتوانید آنهارا تامین کنید. شرکت های سرویس دهنده که در اکثر کشور ها حتی در ایران هم هستند، سرور ها و فضای کامپیوترشان را مداوم روشن می گذارند و بخشی از آن را به شما اجاره می دهند.

آشنایی با هاست سایت و انواع سرور

به همین دلیل است وقتی میخواهیم وبسایتی را راه بیاندازیم ابتدا باید فضایی را در اختیار داشته باشیم که هر ۲۴ ساعت روشن باشد یا بسیار محدود از دسترس خارج شود. این تعریف ساده ای از  هاست است که با توجه به انتخاب شما می تواند سیستم عامل آن ویندوز باشد یا لینوکس.

فرق هاست با سرور

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه می شوند این است که سرور تهیه کنند یا هاست؟ با مثالی ساده بیان می کنیم ، سرور یک کامیپوتر کامل است که هزینه آن نسبت به هاست بیشتر است و اختیار کامل را بر روی آن دارد اما هاست بخشی از همان کامپیوتر است. توجه داشته باشید که به ازای پرداخت پول بیشتر بابت اجاره ، هاست یا سرور قدرت مند تری تهیه می کنید. در قسمت زیر به تحلیل و معرفی مهم ترین سرورها و هاست ها می پردازیم.

 

انواع سرور :

سرور اختصاصی (Dedicated Server)

با تهیه این سرور شما یک کامپیوتر کامل را در اختیار دارید و می توانید از تمامی منابع آن استفاده کنید همچنین می توانید با توجه به صرف هزینه امکانات یا سخت افزار به آن اضافه کنید که بر قدرت آن افزوده گردد (افزایش رم یا سی پی یو سرور ) این نکته را هم بگوییم که چون یک سرور کامل به اختیار شما گذاشته شده است ، پس هزینه آن هم کامل به عهده شما است و با دیگر کاربران مانند هاست تقسیم نمی شود.

 

سرور مجازی (Virtual Private Server به اختصار VPS)

همان سرور اختصاصی می باشد اما به چند قسمت تقسیم بندی شده است. که می توانید با توجه به نیازتان سیستم عامل آن را انتخاب نمایید که در این نوع سرور هم می توانید رم یا سی پی یو سرور خود را انتخاب نمایید هزینه این سرور هم پایین تر از هزینه سرور اختصاصی می باشد.

 

انواع هاست

هاست‌های اشتراکی (شخصی)

این هاست ها همانطور که گفتیم بخشی از سرور های مجازی هستند که دارای محدودیت هایی هستند ، از جمله مزیت های آن می توان به قیمت پایین آن اشاره کرد و معایب آن عدم دسترسی انتخاب نوع رم، سی پی یو و در کل منابع سخت افزاری و پردازشی.

 

هاست‌های رایگان

همانطور که از اسمش پیداست ، همان بخشی از کامپیوتر یا هارد است اما بصورت رایگان که بزرگ ترین مزیت آن رایگان بودن می باشد و بزرگ ترین عیب های آن محدودیت در حجم آپلود فایل ، سرعت هاست ، محدودیت زمانی در استفاده از هاست و… می باشند که نباید از اینجور هاست ها انتظار پردازش بسیار قوی داشت ! (توصیه می شود که از هاست های اشتراکی استفاده کنید یا …).

 

هاست‌های میزبانی فایل (دانلودی)

این نوع هاست ها فقط میزبان فایل های شما می باشد ، برای مثال سایتی تاسیس کرده اید که برای دانلود فیلم می باشند ، حتما نیازمندید که فایل های شما در بخشی ذخیره گردد و از طرفی می تواند حجم سایت اصلی شما را اشغال کند ، در این صورت می تواند با هزینه بسیار کم این نوع هاست را تهیه کنید و با خیال راحت فایل های خود را در آن ذخیره نمایید. قابل ذکر است که بر روی این هاست ها اغلب پایگاه های داده ای قابل راه اندازی نیست و در اجرای اسکریپت ها محدودیت های بسیاری دارند.

About Author

Add a Comment