آسیب‌پذیری وسایل هوشمند در برابر حمله‌های سایبری

آسیب‌پذیری وسایل هوشمند در برابر حمله‌های سایبریReviewed by بلانیان on Feb 12Rating:

هرچه بیشتر به اینترنت وصل هستید، بیشتر آسیب پذیر هستید!

آسیب‌پذیری وسایل هوشمند در برابر حمله‌های سایبری

هرچه بیشتر به اینترنت وصل هستید، بیشتر آسیب‌پذیر هستید. دایره حمله هکرها تنها منحصر به اطلاعات دنیای مجازی نیست. هکرها می توانند به همه ابزارهایی که به اینترنت متصل هستند دسترسی داشته باشند و در زندگی خصوصی افراد اختلال ایجاد کنند.

یواو لیترسدورف مدیر شرکت ایل ونچرس می‌گوید: «اکنون همه چیز به اینترنت متصل است. به گمانم ۲۰ درصد خودروهایی که در سال ۲۰۱۵ در آمریکا تولید شدند از طریق سیم‌کارت یا هر امکان دیگری با اینترنت در ارتباطند. هنگامی که شما این‌همه ابزار متصل به اینترنت دارید باید آنها را ایمن سازید.»

سال گذشته هکرها توانستند از راه دور به رایانه جیپ‌های چروکی در آمریکا دسترسی پیدا کرده و سیستم موتور، فرمان و ترمز آن‌را در اختیار گیرند. همین مسئله درباره خودروهای تلسا نیز روی داد و هکرها موفق به خاموش‌کردن موتور این خودرو شدند.

یواو لیترسدورف در این‌باره می افزاید: «امنیت سایبری در ابتدا، شاید یکسال پیش، اولویت نبود. پس از هک سیستم خودروهایی مانند جیپ و تلسا امنیت سایبری یکی از سه اولویت اصلی است.»

خودروها هر سال در‌حال هوشمند‌تر شدن هستند. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۰ میلیون خودروی هوشمند (متصل به اینترنت) در سراسر جهان وجود خواهد‌ داشت.
احتمال حمله های سایبری نیز به همین میزان افزایش پیدا خواهد کرد. برای همین نیز تولیدکنندگان خودرو در جستجوی ساز و کارهای امنیت سایبری خودروها هستند.

معاون مدیریت شرکت تاور سک می‌گوید: «خودروهای مدرن بیشتر و بیشتر به سیستم رایانش ابری (cloud) متصل می‌شوند. خطر حمله‌های سایبری نیز از سوی کسانی‌که خودروها را هدف می‌گیرند زیاد می‌شود.

هر فردی می‌تواند حمله گسترده‌ای را از طریق اینترنت برای خودروهای بسیاری طراحی کند و با رخنه کردن به سیستم ارتباطی به ایمن‌ترین ساز و کار امنیتی خودرو دسترسی یابد. به این ترتیب وی می‌تواند کنترل مهم‌ترین بخش‌های خودرو یعنی فرمان و ترمزها را در دست گرفته و در نهایت زندگی انسان‌ها را به خطر اندازد.»

بهره گرفتن از اینترنت برای انجام کارهای خانه می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. هکرها می توانند از این طریق به اطلاعات شخصی دست پیدا کنند. در برابر این تهدیدات ابزارهای امنیتی پیش‌بینی شده‌اند.

یوسی آتیاس، مدیر شرکت «دوجو لابس» که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می کند درباره پیشرفت‌های به دست آمده می‌گوید: «ساز و کار امنیتی به صورت خودکار، رفتار ابزارها را تحلیل می‌کند و هنگامیکه ناهنجاری وجود دارد، کاربر را از وجود آن آگاه کرده و فعالیت را متوقف می‌سازد.»

ابزارهایی که قابلیت هدایت شدن از طریق اینترنت را دارند در حال همه‌گیر شدن هستند. گرچه حمله‌های سایبری عمدتا رایانه‌ها را هدف قرار می‌دهند و به این ابزارها حمله‌های کمتری شده است ولی این به معنای امن بودن این ابزارها نیست.

یوسی آتیاس در این باره می‌افزاید: «بیشتر افراد در زندگی روزمره شان با ابزارهای متصل به اینترنت سر و کار دارند. از یک سو، این ابزارها زندگی آنها را ساده و راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر اگر این ابزارها به اندازه کافی از امنیت برخوردار نباشند می‌توانند دردسر ساز شده و اجازه نابهنجاری و یا وقوع جرایم سایبری مانند دزدیده شدن اطلاعات را فراهم سازند.»

موسسه مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک برآورد کرده که جرایم سایبری در کل جهان سالانه در حدود ۳۴۵ تا ۵۳۰ میلیارد یورو خسارت به بار می‌آورد. در همین حال، شمار شرکتهایی که بخش عمده‌ای از سرمایه خود را برای طراحی ساز و کارهای مناسب برای مبارزه با حمله‌های سایبری اختصاص می‌دهند رو به افزایش است.

منبع: یورونیوز

About Author

Add a Comment